Dieet bij Diabetes Mellitus

In de behandeling van diabetes mellitus speelt voeding een belangrijke rol. Daarbij hoeft u tegenwoordig niet meer aan een streng dieet te denken. De basis van de voeding voor iemand met diabetes is namelijk een gezonde voeding, zoals die voor iedereen goed is. De voedingsdriehoek is een handige hulpmiddelen voor het goed samenstellen van een gezond en gevarieerd eetpatroon.
Heeft u diabetes én overgewicht dan zal u in de eerste plaats moeten zorgen voor enkele kilo’s gewichtsverlies. Een daling van het lichaamsgewicht met 5 tot 10 % zal dikwijls al voldoende zijn om de gestoorde bloedsuikerwaarde te verbeteren. Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan de hoeveelheid en de spreiding van koolhydraten over de dag, alsook aan de hoeveelheid en het soort vetten.

Enkele algemene adviezen:

  • Zorg voor een regelmatig en gevarieerd dagmenu.
  • Zorg voor 3 hoofdmaaltijden en sla hierbij geen maaltijden over. Tussenmaaltijden zijn voor sommige nodig en voor anderen weer niet. Overleg dit met uw diëtiste.
  • Beperk het gebruik van verzadigd vet.
  • Neem dagelijks voldoende groenten (min. 200 gram).
  • Neem dagelijks 2 stuks fruit.
  • Neem 2 x vis per week, waarvan 1 keer vette vis zoals zalm, makreel, haring en bokking.
  • Maak matig gebruik van zout. (voeg bijvoorbeeld geen zout toe aan uw maaltijden)
  • Beperk het gebruik van alcohol tot maximaal 2 consumpties per dag en niet elke dag.

  • Gebruik producten met suiker enkel met mate.
  • Zorg dat u altijd iets bij u heeft om een hypo te voorkomen.

Bovenstaande adviezen zijn erg algemeen. Hoe uw dieet moet worden samengesteld is erg afhankelijk van uw medicatie. Overleg daarom altijd met uw diëtiste.